wtorek, 31 marca 2015

Metody oceny pomysłów i techniki heurystyczne ;)





Zgodnie z zasadą każdy pomysł jest dobry nie należy lekceważyć żadnej pojawiającej się idei na biznes. Nigdy nie wiesz jak dana innowacja czy pomysł zostaną odebrane przez otoczenie, a nie zawsze coś co jest Tobie absolutnie zbędne jest równie zbędne dla wszystkich innych. Zwykle brak pewności siebie, czasem przeświadczenie o niewystarczającej wiedzy uniemożliwia i na zawsze przekreśla realizację waszych planów i marzeń. 

Aby uniknąć zbędnych nieporozumień, rozwiać wątpliwości wystarczy zasięgnąć porady niekoniecznie bajońsko drogiego coach’a biznesowego, lecz po prostu skorzystać z Internetu. Jest w nim sporo gotowych pomysłów, aczkolwiek najlepiej samemu przeanalizować potencjalne ryzyko.Warto skorzystać z tzw. metod heurystycznych które służą do podejmowania słusznych decyzji ;)
Jedną z takich metod jest tzw. burza mózgów. Gromadząc kilku „zaufanych” przyjaciół – takich którzy w ostatniej chwili sami nie wykorzystają waszego interesu ;) – warto przyjrzeć się „problemowi” z każdej możliwej strony. Bardzo często  nasze pierwotne nastawnie zasnuwa część faktów przez co nie jesteśmy w stanie wyciągnąć pełnych i obiektywnych wniosków. Stąd potrzebne wsparcie. Metoda wykorzystywana zarówno w małych start up’ach jak również w wielkich korporacjach w poszukiwaniu idealnych rozwiązań jest słusznie uznawana za metodę trafną i niezwykle pomocną. Niemniej istnieje bardziej „namacalny sposób” przekonania się o wartości naszego pomysłu.   

Na początek rozpisz na kartce wszystkie możliwe działalności  jakie tylko przychodzą  ci do głowy. Optymalna liczba to około 20. Następnie stwórz na ich podstawie tabelę, w której w kolejnych kolumnach pojawią się kryteria oceny rentowności/sukcesu twojego biznesu. Nie jest to nic skomplikowanego, ponieważ jak na razie jest to ocena bardzo ogólna wyłącznie na podstawie wiedzy, którą posiadasz oraz twojej własnej intuicji. Oczywiście, wskazane jest początkowe wyszukanie pewnych informacji na temat specyfiki danej branży, aczkolwiek dopóki nie dokonasz ostatecznego wyboru nie musisz się w to za bardzo wgłębiać. 

Wracając do budowania tabeli, warto abyś zawarł w niej takie informacje jak: co będzie mi potrzebne do zbudowania tego biznesu np. lokal, specjalne wyposażenie, dodatkowe kursy itp., kolejne to jak dużo środków będzie mi potrzebnych na uruchomienie tego biznesu, a w zasadzie czy Ty te owe środki posiadasz? Warto wziąć pod uwagę czy masz już jakieś doświadczenie w prowadzaniu tego typu interesu oraz jak duża jest konkurencja, zwłaszcza w twoim najbliższym otoczeniu i czy ta konkurencja ma powodzenie – tu wbrew pozorom istnienie produktów/usług konkurencyjnych stanowi atut, ponieważ jest potwierdzeniem istnienia żywej potrzeby konsumentów na dany przedmiot. Kolejnym kryterium oceny mogą być na przykład ograniczenia prawne, dostęp lub jego brak do środków/produktów, znajomość dostawców oraz branży. Tego typu kryteriów oceny powinno być około 10. 

Po stworzeniu ów tabeli nadchodzi czas, aby posegregować pomysły oraz nadać im odpowiednie oceny – można przyjąć skalę od 1 do 6. Zasada przydzielania ocen jest następująca i bardzo subiektywna. Mianowicie jeżeli jednym z pomysłów jest prowadzenie hotelu , a Ty posiadasz ów hotel / lokal do prowadzenia biznesu, to to kryterium oceny uzyskuje w twoim przypadku 6 – aczkolwiek w przypadku osoby, która nie posiada hotelu, to kryterium oceny będzie wynosiło prawdopodobnie 1 - chyba że jakimś cudem uznasz, że nie jest to najistotniejsze kryterium przypadku tego biznesu  i warto na przykład ów hotel posiadać, ale jego brak również nie stanowi przeszkody – np. możesz sobie kupić hotel w każdej chwili i go prowadzić.  Warto wziąć pod uwagę również istotę danego kryterium na całokształt biznesu. W przypadku hotelu posiadanie hotelu to 6 ale w przypadku hotelu i spa posiadanie wyłącznie hotelu bez spa to już tylko 4 czy 5 punktów. Podobnie jest z biurem. Obecnie biuro stanowi laptop oraz dostęp do Internetu, w związku z czym nie ma znaczenia czy posiadamy biuro czy nie jeżeli nasz biznes nie opiera się na prowadzeniu biura, które zwykle pełni funkcję magazynu – faktur, umów itp.Idąc tym tropem oceniamy wszystkie kryteria mając na uwadze, do którego pomysłu się odnoszą.
Ostatnim etapem jest podliczenie wszystkich punktów. Ten pomysł, który uzyskał największą liczbę punktów jest najbardziej realny do realizacji. Jednocześnie, taki obraz sprawy pomaga dostrzec wszystkie mocne i słabe strony danego pomysłu oraz sugeruje, które kryteria należy dopracować, oraz nad czym należy się najbardziej skupić.  
Cdn.


Brak komentarzy: