niedziela, 1 marca 2015

Kariera w PR




Na początku należałoby odpowiedzieć sobie na pytanie Kim w ogóle jest specjalista od PR?

Jeszcze całkiem do niedawna był to bliżej nieokreślony zawód, a specjalistów w dziedzinie było na tyle niewielu, a biznes na tyle intratny, że pojawiła się potrzeba kształcenia ów ekspertów.
Obecnie każda szanująca się szkoła biznesowa oferuje kształcenie na kierunku specjalista od PR czyli  Specjalista od kreowania wizerunku – choć nie trzeba mieć wykształcenia akademickiego aby zostać copywriterem. 

Z ekonomicznego punktu widzenia, analizując środki, które są przeznaczane na reklamę i budowanie korzystnego wizerunku firmy – a może po prostu zacienianie złego i tuszowanie niezręcznych wpadek – można liczyć że coś skapnie i dla ciebie. Dla przykładu firma Procter&Gamble słynąca z dystrybucji takich produktów jak maszynki Gilette, pieluchy Pampers czy pasta do zębów Blend-a-Med przeznacza na reklamę i działania promocyjne zatrważającą sumę 4 miliardów $ rocznie.

W wielkim skrócie specjalista od PR’u w zależności od branży i obszaru specjalizacji zajmuje się wprowadzaniem nowych produktów, oraz jednocześnie kształtowaniem percepcji użytkowników na temat danych kategorii produktowych – w dzisiejszym świecie należy się głęboko zastanowić czy dana opinia na dany temat to rzeczywiście twoja opinia czy opinia narzucona przez media.

Ponadto promuje i podtrzymuje swoistą żywotność obecnych już na rynku produktów, aby jak najdłużej przynosiły zyski. 

Aby przeprowadzić skuteczną kampanię reklamową specjalista musi skoncentrować się na potrzebach swoich odbiorców. Stąd konieczność przeprowadzenia szeregu badań, dzięki którym specjalista będzie w stanie odpowiedzieć na pytanie co tak naprawdę „nas kręci” i de facto to sprzedać.

Wraz z postępującą świadomością odbiorców na temat społecznej odpowiedzialności biznesu, firmy są zmuszone do coraz wyższych inwestycji na sprzedawanych produktów, ale również promujące wizerunek samej firmy - aby przyciągać tych najlepszych, dla których niestety odpowiedzialność społeczna odgrywa ważną rolę..  

Co wzmocni Twoja pozycję jako potencjalnego kandydata i sklasyfikuje jako najlepszego?

Jest kilka opcji, które na pewno pomogą ci w rozwoju w zawodzie, ale musisz przygotować się raczej  na pracę w formie wolontariusza niźli wartościowego pracownika. Niemniej korzyści płynące  z tego poświęcenia na pewno zwrócą się po stokroć – no chyba że w międzyczasie zmienisz zdanie i stwierdzisz że ta praca nie jest jednak dla Ciebie.

Pomijając fakt, że pracę można rozpocząć stosunkowo bardzo wcześnie, bez większych kwalifikacji  - co dodatkowo wpasowuje się w całokształt modnego designerskiego specjalisty od PR, który zasadniczo nie przekracza 30stki –to  nie należy zaniedbywać możliwość rozwoju w zakresie wykształcenia wyższego, bo to właśnie tam można zbudować sieć kontaktów, zdobyć pierwsze doświadczenie poprzez pracę na rzecz promocji wydziału etc. Dobrym pomysłem jest również działanie na rzecz promocji kampanii politycznych – poprostu studnia bez dna.

Często praca okazuje się dosyć niewdzięczna – ale tylko pod względem etycznym. Zasadniczo pomijając pierwszy wolontaryjny etap, potem może być już tylko lepiej.



Brak komentarzy: