Skoro przedsiębiorczość to proces organizowania i prowadzenia
działalności gospodarczej, jak również podejmowanie ryzyka, to przedsiębiorca to
nikt inny jak osoba, która te czynności wykonuje – organizuje, zarządza,
ryzykuje. Niemniej jednak z naukowego punktu widzenia typ przedsiębiorcy jest
rozpatrywany również z wielu innych stron – sposobów motywacji, typu
osobowości, skutków i wyników decyzji przedsiębiorców, oraz sposobów w jaki
realizują swoje cele biznesowe i osiągają sukces – zależy czyim okiem patrzeć
na sprawę – socjologa, psychologa czy ekonomisty.
Według Schumpetera przedsiębiorcy to „elita nawiedzona duchem przedsiębiorczości”, dla innych to zwykły
"bazarowy handlarz".
Jak zwał tak zwał, przedsiębiorcy nie można zarzucić braku zaradności,
pewności siebie czy pracowitości. Osoba
z „żyłką do interesów” bez wątpienia odnajdzie
się nawet w trudnych warunkach ekonomicznych, nie grozi jej bezrobocie.
Dodatkowo „duch przedsiębiorczości” inaczej zwany łaską pomysłowości , wyobraźni,
konsekwencji, zapału i energii, oraz determinacji w działaniu z pewnością nie
utrudni przedsiębiorcy prowadzenia dostatniego i wygodnego życia.
Osoba pracująca na własny rachunek na pewno wierzy we własne siły i możliwości, jednocześnie
potrafi „zamienić słowa w czyn”, a nawet „ołów w złoto”.
Ponadto, prawdziwy przedsiębiorca ma coś z maga i artysty. Potrafi
przewidzieć przyszłość – a może nawet kształtować ją na własną korzyść? Rzeźbi potrzeby, tworzy nowe. Potrafi sprzedać
rzecz dotąd nikomu nie potrzebną, albo odnaleźć nagle coś wszystkim niezbędnego
o czym dotąd nikt inny nie pomyślał.
Wykorzystuje szanse, słucha otoczenia i niezwłocznie działa.
Wprowadza nowe pomysły w życie.
Jednak cechą, która najbardziej wyróżnia przedsiębiorcę od „szarego
tłumu”, jest jego zdolność motywowania siebie i przede wszystkim ludzi wokoło
siebie. Dostrzega talenty, potrafi wykryć potencjał – żadnego przedsiębiorcy nie
byłoby na początku swojej „kariery” stać na wykwalifikowanego, z doświadczeniem
specjalistę, który żądałby wynagrodzenia, które przekraczałoby kilkakrotnie
dochody początkującej dopiero firmy, prawdopodobnie pomnożonego przez co
najmniej 3 – niestety musiał bazować na swojej intuicji, zaufaniu – przede wszystkim
do siebie - oraz "ludzkiemu" podejściu do
każdego kandydata.
Każdy przedsiębiorca poważnie podchodzi do wykonywanych obowiązków
- to już nie pracownik etatowy – z całego
serca pragnie, aby jego praca przyniosła zamierzone wyniki – i korzyści
finansowe. Wie co jest dla niego dobre, a co nie – i to już nie tylko w
kwestiach picia coca coli – potrafi określić co stanowi dla niego sukces – zwykle
przedsiębiorca sobie poprzeczkę stawia najwyżej.
Generalnie przedsiębiorcą może zostać każdy – ci nieopętani „duchem przedsiębiorczości”
też - gdyż wbrew pozorom najważniejsza
jest kwestia podejścia do nauki. Cechy takie jak niezależność, determinacja,
intuicja biznesowa czy efektywne zarządzanie czasem nabędą w drodze
praktyki. To co na pewno stanowi wspólny mianownik zarówno dla obecnych przedsiębiorców
i tych dopiero aspirujących na to miano, to niezliczona ilość błędów oraz wpadek, a atakże wytrwałość w dążeniu do osiągnięcia założonych
celów – zwłaszcza wbrew wszystkim przeszkodom.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz