poniedziałek, 22 czerwca 2015

Jak mierzyć stopień zaangażowania/ uzależnienia klientów od twojego produktu i po co to robić?







Jeżeli prowadzisz własną firmę, a twoim głównym źródłem zysku jest sprzedaż to warto wiedzieć w jaki sposób tę sprzedaż zwiększać –  a dodatkowy zysk albo przeznaczyć na podwyższenie stopy życia, lub stopy zwrotun - tak jak by to zrobił prawdziwy przedsiębiorca. 

Tak jak w sumie bez znaczenia jest sposób zagospodarowania tych pieniędzy, tak niezwykle ważne jest aby zysk sukcesywnie się zwiększał.

Najogólniej mówiąc, kluczem do sukcesu, jest odpowiednie zestawienie funkcjonalne produktu, które nie tylko odpowie na obecne zapotrzebowanie rynku ale jednocześnie bardziej zadowoli klienta. Jeżeli masz już jakiś produkt, najlepiej stworzyć na jego podstawie oraz wyników badań, produkt innowacyjny, alternatywny,  który lepiej od konkurencji zaspokoi potrzeby Twoich klientów.

Resumując  im masz pełniejszy obraz grupy docelowej – czytaj swojego klienta – tym lepiej jesteś w stanie zaspokoić jego oczekiwania i pragnienia, uzależnić od siebie i uzyskać gwarancję że zawsze będzie wracał do Ciebie. Nie mniej jednak, wiedza na jego temat jest dość złożona, w związku z czym pomiary jego osobowości i upodobań są niezwykle pracochłonne – nie mylić z trudne. Warto jednak zdać sobie sprawę z oszczędności finansowych i czasowych, które są wynikiem analizy. Dzięki zgromadzonym informacjom na temat twoich klientów unikniesz ryzyka jakim jest inwestycja w produkt, który nie spełnia wymagań, a przy tym zaoszczędzisz kasę na reklamie, wprowadzeniu na rynek i na zakończenie na samej dystrybucji i/lub utylizacji nie sprzedanej partii zamówienia.   

Taką analizę można przeprowadzić w postaci wywiadu w  swoim bezpośrednim środowisku, niemniej ważne jest aby dotrzeć do swoich ewentualnych acz rzeczywistych nabywców. Do tego celu służą ankiety oraz opinie nt. satysfakcji. W takiej ankiecie można zawrzeć pytania na wszystkie nurtujące nas kwestie dotyczące produktu: przedziału cenowego satysfakcjonującego klienta, jakości produktu, funkcjonalności, zadowolenia, przydatności, użyteczności, częstotliwości zakupu itd.

Zupełnie podobnie działają wszystkie duże firmy, które specjalizują się w handlu detalicznym i charakteryzują się majątkiem sięgającym nawet kilkuset sklepów. Obecnie ich podstawowym zadaniem jest stały monitoring i analiza wyników sprzedażowych, na podstawie których tworzą nowe kolekcje produktów, ulepszają obecne i testują nowatorskie projekty. Specjalnie dostosowane systemy informatyczne analizują i gromadzą setki danych aby tworzyć rankingi najlepiej sprzedających się produktów i eliminować te które nie cieszą się sympatią nabywców. Ponadto są w stanie określić jaki czas, lokalizacja i metody sprzedażowe sprzyjają utargom.

W przypadku pojedynczego przedsiębiorcy system mimo że z jednej strony może być trochę bardziej skomplikowany z uwagi na brak dużej, wartościowej próby, na podstawie której można wyciągnąć jakieś solidne wnioski, to jednak z drugiej strony stosunkowo niewielkie koszty prowadzenia raczkującej działalności pozwalają na „przebranżowienie” na wypadek niepowodzenia bądź natrafienia na lepsze źródło dochodu.  

Brak komentarzy: